Deel met uw netwerk

Uzelf verkopen aan potentiële werkgevers kan op verschillende manieren. Dit kan middels de social media, netwerkbijeenkomsten of uw eigen website. Mocht het leiden tot een sollicitatiegesprek, dan is het verstandig om een elevatorpitch beschikbaar te hebben. Een elevatorpitch is een fenomeen dat vanuit Amerika is overgewaaid. Maar wat houdt het precies in? En hoe zorgt u ervoor dat u de ideale elevatorpitch heeft voorbereid?

Wat is een elevatorpitch?
Als we het kort samenvatten is een elevatorpitch een zeer korte en krachtige presentatie waarin u zichzelf presenteert in ongeveer 60 seconden. Het is een antwoord op de veelgestelde vraag: “ Vertel eens wat over uzelf?” U weet met een pitch in een zeer korte tijd uw gesprekspartner(s) te overtuigen. Vaak vervallen sollicitanten in lange verhalen, waarbij het lijkt te draaien om kwantiteit. Dit terwijl de kwaliteit van uw boodschap het belangrijkst is. De kernboodschap is wat mensen onthouden en waarom ze voor u kiezen.

In een elevatorpitch vertelt u:
> Wie u bent;
> Wat u te bieden heeft;
> Wat u toevoegt;
> Waar u naar op zoek bent.

 

Elevatorpitch jobcoach

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe lang neemt een elevatorpitch in beslag?
Er is ontzettend veel informatie te vinden over de duur van een goede elevatorpitch. Er zijn ideeën te vinden waarbij men stelt dat een elevatorpitch maximaal 20 seconden mag duren. Andere experts geven aan dat de duur 2 minuten moet zijn om echt tot de kern te komen. Kortom, er is geen harde grens. Het is wel belangrijk om te weten dat er een doel is: het prikkelen van uw gesprekspartner(s) en de aandacht vasthouden. Houd die gedachte vast.

Oefenen
Voordat we samen met u gaan bepalen wat er allemaal in uw elevatorpitch moet staan, willen wij u nog wel meegeven dat u goed moet oefenen. Oefen het op de zogenaamde buitenstaanders: vrienden, familie, bekenden… Het is belangrijk om van tevoren te focussen op een groep mensen die kritisch luistert en door uw jargon heen prikt. Een kritische blik helpt u verder.

Tips voor een elevatorpitch van topkwaliteit

1. De opening – U grijpt de aandacht met een prikkelende opening, om de aandacht vervolgens niet meer los te laten. Probeer te beginnen met een sprankelende en fantastische opening waardoor mensen onthouden wie u bent en wat u doet.

2. Waarom – De waarom-vraag zorgt ervoor dat de kernboodschap snel naar voren komt. Het is zo dat het antwoord op de waarom-vraag mensen direct uitlegt waarom u de dingen doet die u doet. Hier is een inspirerende Ted Talk over de waarom-vraag.

3. De duur – Ga in eerste instantie uit van 45 seconden. Probeer binnen de tijd te blijven. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat u tijdens een elevatorpitch iets sneller of langzamer praat vanwege de zenuwen. Met een tijd van 45 seconden zit u altijd goed!

 

de duur van een elevatorpitch

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Uw houding – Natuurlijk is het een spannende situatie, dat begrijpen wij maar al te goed. Er schieten allerlei gedachten door uw hoofd: Sta ik wel goed op deze manier? Waar laat ik mijn handen? Kijk ik iedereen wel goed aan? Denk daarom aan uw houding. Het is belangrijk om een rechte rug te hebben, schouders ontspannen te laten hangen en rustig rond te kijken. U zal zien dat uw houding automatisch natuurlijker zal worden. Een loopbaanbegeleider kan u hier altijd bij helpen.

5. Enthousiasme – Het is zo dat enthousiasme heel aanstekelijk werkt. Mocht het zo zijn dat een verhaal soms als saai wordt beschouwd, dan kan enthousiasme het verhaal alsnog heel aangenaam maken. Gooi er positieve energie tegenaan en u zal zien dat uw verhaal blijft hangen bij uw gesprekspartner(s).

6. Schrijven is schrappen – Het maken van een elevatorpitch is niet eenvoudig. Het is dikwijls een lang proces. Neem de tijd en denk goed na over al uw competenties en andere zaken die naar voren moeten komen. Wees geduldig!

7. Afsluiter – Wanneer u afsluit met een vraag zorgt u voor een actie bij uw gesprekspartner(s). Zo zorgt u voor interactie en is het begin voor een dialoog gemaakt. Enkele voorbeelden van een goede afsluiter zijn:
> Maar vertel eens… hoe ziet een typische werkdag in uw bedrijf eruit?
> Wat is uw visie op ondernemerschap binnen uw bedrijf?
> Waar ik benieuwd naar ben: zijn er doorgroeimogelijkheden in uw bedrijf aanwezig?

Voorbeelden van een goede elevatorpitch

Voorbeeld 1 – Eric Cornelissen. Doel: het genereren van business.
Voorbeeld 2 – Ruben van Maarseveen. Doel: creatief en origineel solliciteren.

Ontdek hier nog een zeer informatief filmpje over de opbouw van een elevatorpitch.

Zó ziet de ideale elevatorpitch eruit! 5.00/5 (100.00%) 1 vote
Deel met uw netwerk