Deel met uw netwerk

Na het bezoeken van netwerkbijeenkomsten en het zoeken naar vacatures is het tijd om verder te gaan met de volgende stap; reageren op vacatures. Het schrijven van een goede sollicitatiebrief is zeer belangrijk.

 

Eerste indruk

De sollicitatiebrief is de eerste indruk die het bedrijf van u krijgt.

Een rommelige brief of een brief met taalfouten zorgt er direct voor dat u op de ‘NEE’ stapel komt te liggen. Wanneer uw brief té formeel is of alleen over uzelf gaat, komt de brief nog bij de twijfelgevallen terecht. Maar u wilt natuurlijk direct op de ‘JA’ stapel terechtkomen.

Creatief

Wanneer u wilt opvallen met uw sollicitatiebrief schiet het woord ‘creatief’ waarschijnlijk door uw hoofd. Het is echter niet zo dat u alle creativiteit uit de kast dient te halen om met uw brief op te vallen.

Maak uw sollicitatiebrief daarom gewoon op in bijvoorbeeld Microsoft Word. Wel is het aan te raden om deze uiteindelijk op te slaan als PDF bestand.

Een creatief CV wordt vaak wel gewaardeerd, vooral wanneer u naar een creatieve functie solliciteert. Lees meer over het opmaken van  uw CV in het blog ‘Een Opvallend CV Maakt Het Verschil-Ontdek Hier Hoe’.

 

sollicitatiebrief-creatief

Opvallen met uw brief

U valt voornamelijk op door de inhoud van de brief. Schrijf niet één sollicitatiebrief die u voor meerdere bedrijven gebruikt maar pas de brief aan op het bedrijf waar u voor solliciteert.

Tips voor een opvallende sollicitatiebrief

  • Gebruik een heldere indeling van uw brief. Begin met het adres van het bedrijf, daarna uw adres, datum en vervolgens aanhef.
  • Noem altijd een contactpersoon in de aanhef. Staat er geen contactpersoon bij de vacature? Bel dan naar het bedrijf toe. Met een telefoontje vooraf toont u direct initiatief en interesse. Daarnaast is de kans aanwezig dat u onthouden wordt.
  • Bepaal van tevoren uw schrijfstijl. Uiteraard schrijft u een formele brief maar een té zakelijke toon wordt vaak niet erg gewaardeerd. Probeer hier een tussenweg in te vinden.
  • Vermijd standaard zinnen of uitdrukkingen zoals: ‘ik zoek een nieuwe uitdaging’ ‘ik ben een teamspeler’ ‘deze vacature lijkt mij erg leuk’. Dit zijn nietszeggende uitdrukkingen die een HR-medewerker of recruiter dagelijks voorbij ziet komen.
  • Probeer een aantal pakkende en creatieve uitdrukkingen of zinnen te bedenken. Bijvoorbeeld de eerste zin. Veel mensen beginnen met: ‘Naar aanleiding van het lezen van de vacature… ‘ Wees creatief en speel in op de behoefte van het bedrijf.
  • Beschrijf vooral waarom u goed bij het bedrijf past! Schrijf niet de gehele sollicitatiebrief over uzelf en uw kwaliteiten, deze zijn ook in uw CV te lezen. Geef voorbeelden uit uw arbeidsverleden en probeer dit toe te passen op de functieomschrijving. Deze voorbeelden zijn interessant voor bedrijven om te lezen.
  • Gebruik geen zwakke woorden. Geen twijfelwoorden zoals ‘misschien’, geen verkleinwoorden zoals ‘een beetje ervaring’ en inactieve woorden als ‘zullen’, kan u ook beter vermijden.
  • Laat uw sollicitatiebrief door iemand anders lezen. Met deze controle zorgt u ervoor dat alle grammaticale fouten uit de brief worden gehaald. Zodra er ook maar één foutje in de brief staat, eindigt u direct op de ‘NEE’ stapel.
  • Is er een mogelijkheid om een brief per post op te sturen? Maar hier gebruik van! Kies dik en chique papier, druk de brief af en verstuur deze naar het bedrijf. Hiermee onderscheidt u zich van de rest.

versturen-van-sollicitatiebrief

 

Sollicitatie verstuurd en nu?

Zodra u de sollicitatiebrief per mail of per post heeft verstuurd, is het wachten op een reactie. In de vacature of de bevestigingsmail staat vaak aangegeven binnen welke termijn u een reactie kan verwachten. Staat dit niet aangegeven? Bel het bedrijf op om dit na te vragen, zo attendeert u het bedrijf direct op uw sollicitatie.

 

Blijft een reactie uit? Schroom dan niet om het bedrijf op te bellen. Hieruit blijkt dat u erg geïnteresseerd en assertief bent.

Opvallen met uw sollicitatiebrief 5.00/5 (100.00%) 5 votes
Deel met uw netwerk