Deel met uw netwerk

Een Gezonde Werkdag In 6 Stappen

 

Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat u geen gezonde werkdag heeft. Dit kan te maken hebben met uw zithouding, uw eet- en drinkgewoonten, hoog stressniveau,… zorgen ervoor dat u dikwijls geen gezonde werkdag tegemoet gaat. Wat hieruit voortvloeit is ziekteverzuim, burn-out en geestelijke- en lichamelijke klachten. Hoe haalt u het optimale uit uw werkdag zonder dat u aan het eind van de dag doodop bent?

 

In 7 stappen zorgt u voor een gezonde werkdag.

 

Stap 1: Start de dag met een korte work-out

Het klinkt misschien als een hele opdracht, maar het maakt een enorm verschil als u in de ochtend een aantal oefeningen doet. Dit hoeft slechts 10 a 15 minuten te duren. Uw lichaam wordt wakker en uw lijf wordt soepeler. Oefeningen die u kan doen zijn bijvoorbeeld squats, rek- en strekoefeningen of even joggen buiten.

 

Stap 2: Eet altijd een ontbijt

Een gezond ontbijt is essentieel voor de start van uw dag. Gezond eten heeft invloed op uw hart, hersens en energieniveau. Het is aan te raden iedere dag een ontbijt te eten dat gebaseerd is op voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten. In dat opzicht zijn volkorenproducten altijd goed voor u. Een voorbeeld van een gezond ontbijt is:

> Magere yoghurt met muesli, banaan en appel.

> Een gekookt ei en een kommetje havermout.

 

Loopbaan begeleiding gezond eten

Loopbaan begeleiding gezond eten

 

Stap 3: Een goede werkhouding

Gemiddeld brengt een persoon 8 uur per dag door op het kantoor. Zorg dat u over de juiste zithouding beschikt wanneer u achter uw bureau zit en vermijd zo schouder- en nekklachten. Tegenwoordig zijn er ook allerlei hulpmiddelen die u kunnen helpen bij uw zithouding. Denk hierbij aan een houdingssensor of de dynamische zitkruk. Een loopbaanbegeleider geeft geen tips over zithouding

 

Stap 4: Probeer zoveel mogelijk te bewegen

Er zijn allerlei mogelijkheden om in beweging te blijven. Om te beginnen kan u al kiezen voor de trap in plaats van de lift. Dan heeft u in ieder geval iedere dag wat beweging. Andere mogelijkheden voor u zijn:

> Zo nu en dan een glas water halen.

> Sta op en ga naar een collega om een babbel te slaan. Op deze manier krijgt u beweging en werkt u ook aan de collegialiteit.  

 

Loopbaan begeleiding veel bewegen

Loopbaan begeleiding veel bewegen op werk

 

Stap 5: Tussendoor eten.

Gedurende de dag neemt uw energielevel af en krijgt u behoefte aan eten. Een ongezond tussendoortje is dan enorm aantrekkelijk. Maar sla dit over, en ga voor iets gezonds. Het ideale tussendoortje is een banaan, wat noten (walnoten of amandelen), muntthee of een stukje pure chocolade. Een personal job coach helpt u altijd op het gebied van werk!

 

Stap 6: Zorg voor een goede nachtrust.

Een gezonde nachtrust is 7 à 8 uur slaap per nacht. Er zijn een groot aantal factoren die van invloed zijn op uw nachtrust. Hieronder volgen een aantal voorbeelden.

> Zet alle schermen uit voordat u gaat slapen. Bij voorkeur een uur van tevoren. Denk hierbij aan uw smartphone, tv, laptop,….

> Drink geen koffie voordat u gaat slapen. In koffie zit cafeïne en dat zorgt ervoor dat u wakker blijft.  

 

Job coaching goede nachtrust

Job coaching goede nachtrust

 

 

Heeft u een perfecte tip voor iemand die op zoek is naar gezonde tips voor op de werkvloer? Of weet u wat echt ongezond is voor een werknemer? Een personal job coach kan u ook altijd verder helpen met nuttige adviezen. Op dat moment biedt loopbaanbegeleiding inzicht op het gebied van werk, niet op het gebied van gezondheid.  

 

Deel dit dan met ons door uw reactie te plaatsen in het onderstaande reactieformulier.  

 

Een Gezonde Werkdag In 6 Stappen 5.00/5 (100.00%) 9 votes
Deel met uw netwerk