Deel met uw netwerk

 

Vroeg opstaan en topfit zijn? Geen wallen onder uw ogen – 10 tips

 

Kent u het gevoel dat ‘s morgens vroeg de wekker gaat en dat u het gevoel heeft dat u slechts 10 minuten uw ogen heeft dicht gedaan? Het ontbreekt u dikwijls aan fitheid en energie gedurende het uitvoeren van uw job. Hoe zorgt u ervoor dat u in de ochtend topfit bent, zodat u optimaal presteert tijdens uw job? Wij hebben 10 gouden tips voor u:

 

Zet uw wekker wat eerder

Dit klinkt wellicht in eerste instantie wat tegenstrijdig, maar het werkt echt! Het komt vaak voor dat u zich moet haasten om op tijd te komen. Dit levert stress op. Neem rustig de tijd om te douchen of een krant te lezen met een kop koffie erbij. U vertrekt zo een stuk fitter naar uw werk.

 

10 minuten sport in de ochtend

Dit doet namelijk wonderen. Door enkele kleine oefeningen te verrichten, zoals bijvoorbeeld sit-ups of push-ups, komt uw lichaam op gang. Het meest aangename is om een stuk buiten te gaan hardlopen. De buitenlucht is dikwijls fris en zorgt ervoor dat uw lichaam en geest herkennen dat de dag is begonnen.

 

Job coach sporten ochtend

Job coach sporten ochtend

 

Een goed en gezond ontbijt

Naast de juiste ingrediënten is ook de timing van uw ontbijt van belang. Diverse onderzoekers hebben wetenschappelijk aangetoond dat het belangrijk is om na het opstaan snel te ontbijten. Dit heeft te maken met uw metabolisme. Dit is uw stofwisseling. Wanneer u direct na het opstaan uw ontbijt nuttigt, komt uw metabolisme op gang, en voelt u zich sterker en fitter.

 

Niet snoozen

Wanneer de wekker weer eens vroeg afgaat, is het natuurlijk enorm verleidelijk om direct op de snooze-knop te duwen. Het heeft alleen geen zin. U valt toch niet meer in slaap in die paar minuutjes. Het is verstandiger om direct uit bed te stappen en rustig te starten met uw dag.

 

Probeer uw slaap niet te laten onderbreken

De ene persoon slaapt goed door, terwijl de ander bij ieder omgevingsgeluid direct wakker wordt. U bent in staat een aantal zaken zelf aan te pakken, waaronder:

> Zet uw gsm op slaapstand

> Verduister de kamer door goede gordijnen of lamellen te plaatsen

> Koop een paar goede oordoppen

> Doe een slaapmasker op

 

Loopbaan coach mobiele telefoon

Loopbaan coach mobiele telefoon

 

Geen schermen in uw slaapkamer

Tv’s, smartphones, laptops,…. al deze apparaten geven licht en warmte af. Hierdoor denkt uw lichaam dat het nog dag is en dat er nog van alles te doen is. Ongetwijfeld staart u overdag al voldoende naar allerlei schermen. Uiteraard dient u ook het geluid in uw omgeving te minimaliseren.

 

Sleutels, GSM, portemonnee,… op 1 plek

Het gebeurt wel eens dat u uw sleutel of telefoon kwijt bent. Dit levert u stress op. U moet gaan zoeken en verliest voor uw gevoel kostbare tijd. Leg daarom alles op 1 plek, zodat u altijd weet waar het ligt.

 

Probeer een vast aantal uren na te streven

Zorg ervoor dat u gemiddeld 7 à 8 uur slaapt per nacht slaapt. Wil u eerder opstaan? Ga dan ook iets eerder naar bed. Het is ook van belang dat u hier een structuur in aanbrengt, zodat uw lichaam gewend raakt aan deze tijden. Niet de ene nacht op tijd naar bed en de volgende nacht diep in de nacht, maar probeer hier een vaste structuur in aan te brengen. Een loopbaanbegeleider kan u ook altijd helpen om structuur aan te brengen. Hij of zij heeft daar verschillende tips en trucs voor.

 

Heeft u een goed idee over vroeg opstaan en een goed begin van de dag? Deel dit dan met ons door uw reactie in het onderstaande formulier te plaatsen.

 

Vroeg opstaan en topfit zijn? Geen wallen onder uw ogen – 10 tips 5.00/5 (100.00%) 4 votes
Deel met uw netwerk