Deel met uw netwerk

Zware Werkdag Gehad? Binnen 5 Minuten Ontspannen Doet U Zo

 

Een zware werkdag achter de rug waardoor u zich gestresst voelt? Ervaart u dan stress-klachten zoals slapeloosheid, nek- en/of rugklachten, hoofdpijn of zelfs hartkloppingen? Uw lichaam slaat alarm en geeft aan dat het nu tijd is om u te ontspannen. Het is belangrijk dat u deze stress-klachten vermindert, omdat deze stress-klachten kunnen leiden naar een burn-out.

 

Mensen die gestresst zijn en stress-klachten ervaren, hebben meestal een borstademhaling. Dit is een snelle, oppervlakkige en hoge ademhaling. Een diepe, regelmatige en langzame buikademhaling brengt u weer tot rust.

 

Een oefening op de buikademhaling oefening zorgt ervoor, dat u binnen 5 minuten weer ontspannen bent. Zo kunt u na een lange dag genieten van uw avond en weer opladen voor de volgende dag. Wij zullen twee buikademhaling oefeningen van 5 minuten beschrijven.

 

Ontspannen zonder stress met loopbaanbegeleiding

Ontspannen zonder stress met loopbaanbegeleiding

 

Ontspannen in 5 minuten – Ligoefening buikademhaling

 

Oefeningen op buikademhaling hebben een ontspannende werking en zorgen ervoor dat de stress uit uw lichaam wegvloeit. Deze oefening doet u liggend op de grond. Door de oefening uit te voeren, voelt u zich direct minder of niet meer gestresst.

 

Minuut 1: Zet rustgevende muziek aan als u dit fijn vindt. Klassieke muziek en muziek met natuurgeluiden helpen u goed te ontspannen. Als uw voorkeur hier niet naar uit gaat, is het ook mogelijk om rustige muziek van uw favoriete band op te zetten. Zoek een zachte ondergrond om op te liggen. Het is belangrijk dat de ondergrond comfortabel aanvoelt. Zo kunt u zich compleet ontspannen. Ga rustig op uw rug liggen.

 

Minuut 2: Buig dan uw knieën. U merkt dat uw onderrug iets omhoog komt. Leg uw armen naast uw lichaam met uw handpalmen omhoog. Sluit uw ogen en probeer in deze minuut tot rust te komen en te ontspannen. Probeer stil te liggen en uw hoofd leeg te maken. Concentreer u op een rustige ademhaling.

 

Minuut 3: Leg uw benen weer op de grond. Uw onderrug komt weer volledig op de grond te liggen. Concentreer u nu op uw buik door uw handen erop te leggen. Begin via uw buik te ademen. Adem rustig in. Hierdoor voelt u uw buik uitzetten. Houd uw adem een paar tellen vast en adem een paar tellen uit. U voelt uw buik weer intrekken. Wacht een paar tellen met inademen en begin weer opnieuw.

Minuut 4 en 5. Deze twee minuten blijft u rustig in- en uitademen via uw buik, zoals hierboven beschreven.

 

Helemaal ontspannen loopbaanbegeleiding

Helemaal ontspannen loopbaanbegeleiding

 

Ontspannen in 5 minuten – Zitoefening buikademhaling

 

Deze buikademhaling oefening doet u in een zittende houding. De zitoefening is niet alleen ideaal voor thuis, maar ook voor op uw werk. Zo kunt u zich even ontspannen en opladen tussen uw werk door.

 

Minuut 1: Zoek een rustige omgeving op en neem een zittende houding aan. Ga zitten op een comfortabele plek of stoel. U mag er ook voor kiezen om op de grond te zitten. Kies vooral een plek waar u fijn zit, zodat u zich volledig kan ontspannen.

Minuut 2: Kom in deze minuut even tot rust. Probeer recht te zitten, ontspan uw schouders en laat uw armen ontspannen naast uw lichaam hangen. Laat uw handen rusten op uw schoot met de handpalmen omhoog. Concentreer u op een rustige ademhaling.

 

Minuut 3 en 4: Het is tijd om rustig door uw buik te ademen. U voelt uw buik uitrekken en intrekken. Voer nu 6 diepe buikademhalingen uit. Zo’n buikademhaling doet u door 6 tellen diep, maar rustig in te ademen. Vervolgens houdt u 6 tellen uw adem in. Daarna ademt u 6 tellen rustig uit en stopt u 6 tellen weer met ademhalen. Dan start u weer met een nieuwe diepe buikademhaling.

 

Minuut 5: De laatste minuut gaat u weer over op een normale rustige ademhaling.

 

loopbaan coaching geen stress

loopbaan coaching geen stress

 

Benieuwd naar meer manieren om te ontspannen? Neem dan contact op met een loopbaancoach.

 

Heeft u ervaring met een oefening op buikademhaling die werkt voor u? Deel dit dan met ons door uw reactie in het onderstaande formulier te plaatsen.

Zware Werkdag Gehad? Binnen 5 Minuten Ontspannen Doet U Zo 5.00/5 (100.00%) 1 vote
Deel met uw netwerk