Deel met uw netwerk

 

Hoe Voorkom Ik Stress Door Werkdruk? Vind Hier Uw Antwoord

 

Negatieve Werkstress. Iets wat u het liefst wilt vermijden, maar onontkoombaar is. Het werk stapelt zich op en de deadlines komen in zicht. U raakt in paniek en u vraagt zich af hoe u dit allemaal af moet krijgen. Daarnaast heeft u minder zin om naar uw werk te gaan. U piekert veel en slaapt slecht. U bent sneller geïrriteerd en verliest sneller uw geduld. Misschien heeft u ook last van hartkloppingen? Dan is het tijd om aan de rem te trekken.

 

Deze zogenaamde stresssignalen tasten uw gezondheid namelijk flink aan. Daarnaast lijdt uw omgeving hier ook onder. Het is tijd om die negatieve werkstress aan te pakken. U stelt zich waarschijnlijk de volgende vraag: hoe voorkom ik deze werkstress?

 

De volgende tips zullen u gegarandeerd helpen. Maak werken weer leuk!

 

Tip 1. Plannen, plannen en nog eens plannen

 

Het is belangrijk dat u voor uzelf een duidelijke planning maakt en overzicht houdt.

 

  • Schrijf op, gebruik een agenda of maak een Excelbestand met welke taken u allemaal moet uitvoeren. Beschrijf bij deze taken wat er precies voor gedaan moet worden en wanneer het af moet zijn. Dit kan een dagplanning, weekplanning of een maandplanning zijn. Wat u fijn vindt.
  • Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen welke taken u moet doen en die u wilt doen. Begin eerst met het werk dat prioriteit heeft. Overleg met uw werkgever als het niet duidelijk is welke taken prioriteit hebben.
  • Stel geen te strak schema op. Houd er altijd rekening mee dat er taken tussendoor kunnen komen die direct afgehandeld moeten worden.
  • Vink de taken af die u gedaan heeft. Zo houdt u overzicht.
  • Begin op tijd met de vervelende taken. Door ze uit te stellen begint u er steeds meer tegen op te zien. Op het laatste moment een vervelende taak uitvoeren, verhoogt de werkstress.
  • Probeer altijd een leuke en een minder leuke klus op een dag te doen. Zo blijft u gemotiveerder.
  • Moet u belangrijke dingen onthouden of heeft u nieuwe afspraken? Noteer deze zaken en plan de afspraken direct in. Houd uw hoofd zo leeg mogelijk.

 

plannen agenda stress jobcoach

plannen agenda stress jobcoach

 

 

Tip 2. Plan korte pauzes in

 

Het is niet goed om non-stop door te werken. Zo blijft u de hele dag onder druk staan. Loop een paar minuten door het kantoor of ga even naar buiten. Maak een praatje met een collega. Zo laat u de werkstress los en kunt u daarna met volle energie er weer tegen aan. Daarnaast geeft het uw creativiteit een boost en blijft u helder denken. Laat uw werkplek even los en blijf niet steeds in de haastmodus.

 

Tip 3. Durf nee te zeggen

 

Heeft u een deadline die u moet halen? En komt een collega of uw leidinggevende met een andere taak aanzetten? Durf dan nee te zeggen, wees assertief! U mag voor uzelf opkomen. Te veel extra werk en stress kan leiden tot een burn-out. En dan bent u verder van huis.

 

Maak bespreekbaar dat u een belangrijke deadline moet halen. Vraag op een vriendelijke manier of deze taak door een andere collega gedaan kan worden. Of vraag het zelf aan een andere collega waarvan u weet dat hij of zij niet kampt met een deadline. Hierdoor voorkomt u dat de werkdruk hoog oploopt.

 

Tip 4. Leer uzelf kennen

Het is natuurlijk mogelijk dat uzelf ook deels de werkstress veroorzaakt. Misschien bent u een ongelooflijke perfectionist? Maak dan afspraken met uzelf. Wees realistisch over wat haalbaar is in uw werk en planning en durf fouten te maken.

 

Ervaart u werkstress, omdat u onzeker bent over uw eigen kunnen? Praat eens met uw leidinggevende of vraag feedback aan uw collega’s of leidinggevende i.v.m. uw functioneren. Misschien is het volgen van een cursus de oplossing voor uw werkstress.

 

Het is ook mogelijk dat u ‘denkt’ dat u iets niet kunt. Dan is een cognitieve herstructurering nodig. Dit betekent dat u uw denkpatroon moet gaan veranderen om werkstress te voorkomen. Loopbaanbegeleiding is de perfecte aangelegenheid hiervoor.

 

Leer uzelf kennen loopbaancoach

Leer uzelf kennen loopbaancoach

 

Tip 5. Maak uw werkstress bespreekbaar

 

Kunt u de werkstress niet meer aan? Geef dit tijdig aan bij uw leidinggevende. Samen kunnen jullie op zoek gaan naar oplossingen voor de werkstress. Bespreek het daarnaast met uw collega’s als de stress u even te veel wordt. Sociale steun is een goede remedie tegen stress. Er zijn altijd wel oplossingen te vinden.

 

Tip 6. Opgeruimd bureau

Houdt u uw werkplek overzichtelijk? Dan houdt u ook uw hoofd overzichtelijk. Een rommelig bureau zorgt voor een stress gevoel. Dit komt omdat u steeds wordt geconfronteerd met de stapels werk. Leg alleen het werk dat u die dag nodig heeft op uw bureau neer.

 

Berg alle andere documenten en papieren netjes op. Zo weet u waar alles ligt en raakt u niets kwijt. De paniek breekt namelijk uit als u die ene belangrijke aantekening niet snel kan vinden of als u een document kwijt bent.

 

Opgeruimd bureau weg stress loopbaan

Opgeruimd bureau weg stress loopbaan

 

Tip 7. Sport na uw werk

 

Sport vergroot uw stressbestendigheid. Daarnaast kunt u al de werkstress even afreageren of laten wegvloeien. Kies voor een sport waar u zich helemaal kan uitleven, zoals boksen. Of kies voor een sport waar u helemaal zen van wordt, zoals mindfulness yoga.

 

Bent u benieuwd naar meer tips over hoe u stress door werkdruk kunt voorkomen? Neem dan contact op met een loopbaancoach.

Hoe Voorkom Ik Stress Door Werkdruk? Vind Hier Uw Antwoord 4.83/5 (96.67%) 6 votes
Deel met uw netwerk