Deel met uw netwerk

 

Het verschil tussen stress, een burn-out en een depressie

Tegenwoordig is een burn-out een veel voorkomend gespreksonderwerp onder de werkende bevolking overal ter wereld. Ook zijn mensen gestrest of hebben ze zelfs last van een depressie. Vaak weten mensen niet dat ze er onder lijden en soms denken mensen een burn-out te hebben, terwijl ze in werkelijkheid depressief zijn. Hoe kunt u weten of u of een ander gestrest is, een burn-out heeft of zelfs depressief is? En wat is het verband tussen deze drie?

 

Wat is een burn-out?

 

De term burn-out wordt vaak zomaar gebruikt, terwijl een burn-out een serieuze kwestie is.  Het betekent namelijk dat u uw baan niet meer effectief kunt uitvoeren of dat u geen plezier mee heeft in uw baan.

 

Burn-out is een energiestoornis. Een negatieve aanhoudende gemoedstoestand, naar aanleiding van menselijke interactie, die verband houdt met werk en die voorkomt bij ‘normale’ individuen. De oorzaak ligt bij langdurige, negatieve stress. Dit kan komen door een heel aantal oorzaken maar meestal een tekort aan waardering, erkenning, positieve feedback en een minder succesvolle manier om met stress om te gaan.

 

 

Stress burn-out loopbaanbegeleiding

Stress burn-out loopbaanbegeleiding

 

 

Is het stress of een burn-out?

 

Een burn-out is het gevolg van  langdurige overmatige stress maar is niet hetzelfde als het ervaren van teveel stress. Stress geeft het gevoel alsof uw emoties hoog oplaaien. Bij een burn-out gebeurt het tegenoverstelde; u voelt zich lusteloos, zonder emotie en geeft niet meer om zaken die normaal erg belangrijk voor u waren.

 

Wanneer u spanning of druk ervaart wanneer u moet presteren of uw verantwoordelijkheden onder controle moet krijgen dan heeft u stress. Voelt u zich constant moe, kritisch, hopeloos en machteloos dan heeft u waarschijnlijk een burn-out.

 

Een efficiënte manier om erachter te komen is door op vakantie te gaan. Voelt u zich na een vakantie opgeladen en klaar om te werken of merkt u dat u nog steeds moe en kritisch bent en weer in uw oude patroon valt? Dan was het waarschijnlijk meer dan stress en bent u hoogstwaarschijnlijk in een fase richting burn-out.

 

Is het een burn-out of bent u depressief?

 

Als u denkt dat een burn-out en een depressie veel op elkaar lijken dan bent u niet de enige. Van een groep docenten, die meededen aan een onderzoek, bleek dat 90% van de docenten die een burn-out hadden ook depressief waren. Het is namelijk zo dat de symptomen van een depressie erg lijken op de symptomen van een burn-out waaronder: slaapstoornissen, uitputting en anhedonie – het onvermogen om plezier te hebben in activiteiten die u normaal als erg vermakelijk ervaarde.

 

De symptomen lijken erg veel op elkaar maar er zijn wel degelijk grote verschillen tussen beide aandoeningen. Als u buiten het werk om nog plezier heeft dan lijdt u eerder aan een burn-out dan aan een depressie. De oplossing voor een burn-out kan een stuk simpeler zijn dan die van een depressie. Van job veranderen is misschien al genoeg, maar een nieuwe werksfeer of interessante carrièremogelijkheid voor iemand met depressie hoeft helemaal niet te helpen.

 

Van carrière switchen lijkt erg dramatisch, maar om van een burn-out af te komen moet u een verandering in uw leven maken. Dit binnen uw werk, buiten uw werk of allebei.

 

U moet het zo zien; als u moeite heeft met het optillen van een zware steen dan heeft u hulp nodig van buitenaf of moet u een kleinere steen proberen. Als u het in uw eentje blijft proberen dan wordt het alleen maar moeilijker omdat uw spieren het begeven.

 

Burn-out depressie job coaching

Burn-out depressie job coaching

 

 

Des te langer u uw burn-out negeert, des te heftiger de burn-out wordt en hoe langer de weg terug naar een gezonde situatie. Een burn-out die niet aangepakt wordt, kan dit afglijden in een depressie.

 

Voorkomen is beter dan genezen

 

Merkt u dat u last krijgt van burn-out symptomen? Dan is voorkomen beter dan genezen. Dit betekent dat u uw emotionele en fysieke gezondheid voorop moet stellen en op zoek moet gaan naar een goede balans tussen uw privé leven en uw leven op het werk.

 

Jobbegeleiding burn-out stress

Jobbegeleiding burn-out stress

 

Het is aangewezen op zoek te gaan naar een coach of gesprekspartner die u kan helpen.

Op korte termijn kunnen volgende zaken helpen:

 

  • Ga op zoek naar een project waar u echt geïnteresseerd in bent
  • Zoek iemand, binnen of buiten het werk om, die vrolijk is
  • Blijf uit de buurt van ongemotiveerde collega’s
  • Slaap genoeg, eet gezond en blijf sporten
  • Loopbaanbegeleiding kan u verder helpen.

 

 

Heeft u een bijzondere ervaring met stress, burn-out of een depressie? Deel dit dan met ons door uw reactie in het onderstaande formulier te plaatsen.

 

 

Het verschil tussen stress, een burn-out en een depressie 5.00/5 (100.00%) 1 vote
Deel met uw netwerk