Deel met uw netwerk

8 Gouden Tips om Ziekte door Het Werk Te Voorkomen

Ziek zijn is nooit leuk. In de eerste plaats voor u niet en in de tweede plaats voor uw werkgever en collega’s niet. Het ziekteverzuim kost een werkgever veel geld en men streeft er naar het ziekteverzuim zo laag mogelijk te houden. Maar ook u kunt daar zelf iets aan doen. Hoe zorgt u ervoor dat u de kans om ziek te worden zo klein mogelijk houdt? Een loopbaanbegeleider kan u altijd van goede tips voorzien.

Wij hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet.

Uw toetsenbord en muis
Dit zijn broedplekken voor bacteriën en kunnen de kans op besmetting vergroten. Het is belangrijk dat u uw werkplek eens in de zoveel tijd schoonmaakt. U zit met uw handen aan uw toetsenbord en muis om vervolgens in uw gezicht te wrijven. Vermijd de verspreiding van bacteriën door regelmatig uw handen te wassen op het werk.

Houd uw bureau schoon loopbaancoaching Ucare

Houd uw bureau schoon loopbaancoaching Ucare

 

Neem voldoende rust
Soms kan de werkdruk enorm toenemen en dan is het belangrijk dat u genoeg ruimte voor uzelf houdt in de agenda. Een aantal tips om voldoende rust te nemen op het werk zijn:
• Lees en beantwoord mails één keer per dag.
• Plan verplichte pauzes en loop weg van uw werkplek.
• Maak een rondje langs collega’s en probeer regelmatig te bewegen tijdens uw job.
• Zet uw telefoon op stil als u geconcentreerd aan het werk bent.

Eerlijk zijn en steun zoeken
Op het moment dat u ergens mee zit of ergens last van hebt, kunt u altijd met uw leidinggevende of bedrijfsarts spreken. Samen kunt u op zoek gaan naar oplossingen. Een loopbaanbegeleider kan hierin ook helpen. Zolang u eerlijk bent en aangeeft waar u last van ondervindt, kunt u gezamenlijk naar een gepaste oplossing toewerken.

Cynisme en klagen vermijden
Het kan wel eens voorkomen dat enkele collega’s om u heen beginnen te klagen of te mopperen op zaken binnen uw bedrijf. Doe hier niet aan mee en probeer het te vermijden. Al die negativiteit kost ook energie en zal u niets opleveren.

Cynisme voorkomen Ucare jobcoaching

Cynisme voorkomen Ucare jobcoaching

 

Smartphone en tablet ‘s avonds uit
Probeer uw tablet en/of smartphone zoveel mogelijk uit te laten na het werk. Wanneer u ‘s avonds televisie zit te kijken en aan het sms’en bent met een collega over de vergadering van morgen, kan dit ten koste gaan van uw slaap. Het licht van het scherm en het flikkeren van het felle televisiebeeld kan zorgen voor slapeloosheid. Een goede nachtrust is goed voor uw prestaties.

Prioriteiten op het werk
Heeft u het druk en geen tijd om er nog extra werk bij te nemen? Geen nood. Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om prioriteiten te stellen:
Zeg een keer ‘nee’ als u geen tijd heeft.
Draag taken over aan uw collega’s. Doe dit wel in goed overleg.
Geef aan bij uw leidinggevende dat u geen tijd heeft om extra taken aan te nemen.

Let op uw stresssignalen
Wanneer u stresssignalen ervaart, neem dit dan serieus. Voorbeeld van signalen zijn:
> Futloosheid
> Slaapproblemen
> Concentratieproblemen
> Moeite hebben met ontspannen
> Continu spanning op de spieren

Voorkom Stress

Voorkom Stress

 

Gezond eten
Het is van belang dat u uw afweersysteem op peil houdt. Eet daarom voldoende fruit en groenten, eet gevarieerd en drink veel water. Zo vergroot u uw kans om fit te blijven.

Heeft u nog goede tips om zo fit mogelijk te blijven op de werkvloer? Deel dit dan met ons door een reactie te plaatsen in het onderstaande formulier.

8 Gouden Tips om Ziekte door Het Werk Te Voorkomen 3.84/5 (76.81%) 69 votes
Deel met uw netwerk