Deel met uw netwerk

Zo Wordt U de Verkoper van het Jaar

Een job in de sales is niet voor iedereen weggelegd. U heeft er bepaalde kwaliteiten voor nodig. Dat wil niet zeggen dat het niet te trainen is, want ook u kan een goede verkoper worden. De mate van ervaring en training bepalen hoe ver u komt in het vak. Loopbaanbegeleiding kan u er ook bij helpen. Soms zitten zelfs de meest ervaren verkopers met een vraagstuk waarbij zij ondersteuning kunnen gebruiken.

Hieronder vindt u een aantal tips waarmee u uw verkoopvaardigheden vergroot.

Focus op wat de klant zoekt
Dat wat u te bieden heeft is van ondergeschikt belang. Het gaat in eerste instantie om wat uw klant zoekt. Op deze manier speelt u meer in op de beleving van de klant en vergroot u de kansen op een succesvolle verkoop. Door het stellen van de juiste vragen bent u in staat de nadruk te leggen op waar ze zich nu bevinden en waarin ze zichzelf tekort doen. Gelukkig bent u daar om te laten zien wat u daarin allemaal kunt betekenen voor de klant.

Voorbeeldvraag: “Vond u dat auto A zuinig reed? Nee? Dat kan goed kloppen, want wij hebben nu auto B in de etalage staan en dat is de meest zuinige auto op de huidige markt.”

Focus op de doelgroep

Denk goed na over wie u als uw doelgroep beschouwt. Niet elke kans is een echte kans voor u. Misschien maakt u minder afspraken, maar de afspraken die u maakt zijn de juiste. Door u te focussen op een bepaalde doelgroep leert u de groep optimaal kennen en vergroot u uw kans op succes. Voorbeeldvragen kunnen zijn:
> Wat voor bedrijven wil ik gaan benaderen?
> Welk mogelijk probleem kunnen wij met onze dienst of ons product verhelpen
> Welke mensen hebben interesse voor onze producten en waarom?

 

Job Sales aandacht

Job Sales aandacht

 

Vraag vs. statement
Het is verstandiger om een goede vraag te stellen dan een statement te maken. Op het moment dat u een vraag stelt voelt de klant zich meer betrokken dan wanneer u een statement maakt. Een statement kan nogal dominant overkomen en een klant kan het in twijfel trekken of het er juist mee oneens zijn. Op het moment dat u de klant aan de slag laat gaan met de vraag, wordt de stelling vanzelf bevestigd.

 

Job Sales vraag

Job Sales vraag

 

Vervolg
Plan na een leuk gesprek met een potentiële klant altijd een eventuele vervolgstap. Het kan niet gebeuren dat een klant van uw radar verdwijnt door drukte, of andere randzaken. Sluit een verkoopgesprek ook altijd af met een punt van actie.

Voorbeeldzin: “Aanstaande vrijdag neem ik telefonisch contact met u op en plannen wij samen een vervolggesprek in.”

Blijf vooruit kijken
Op het moment dat u door een klant wordt benaderd of andersom, is het zo dat u als expert in uw vakgebied wordt gezien. Blijf daarom op de hoogte van alle ontwikkelingen, nieuwtjes en nuttige informatie in de sector. U kunt verschillende informatiebronnen gebruiken zoals vakbladen, internetsites,….

Gebruik resultaten
U bent in staat een klant te overtuigen door een helder beeld te schetsen. Tijdens het aanprijzen van uw product of dienst is het verstandig om getallen, percentages en cijfers te gebruiken. Wat scheelt het iemand aan kosten? Hoeveel levert het de klant op, wanneer hij of zij uw product gebruiken?

 

Job Sales resultaten

Job Sales resultaten

 

Een Goede Voorbereiding is het halve Werk
Het mag niet voorkomen dat u tijdens een verkoopgesprek met uw mond vol tanden staat. Onvoorbereide verkopers die verkopen bijna niets. Onderzoek uw klant. Bekijk hun website, jaarverslagen, Google-resultaten, sociale media,… Kijk naar wat de klant belangrijk vindt en waar uw product of dienst iets aan zou kunnen toevoegen.

Bepaal de Snelheid
Een verkoop pushen is iets dat niet werkt. Een klant voelt meteen dat u wanhopig bent en zal niets bij u kopen. Gebruik hierin ook uw lichaamstaal. Tijdens een verkoopgesprek kunt u achterover leunen en minder het idee wekken dat u iets probeert te verkopen. Op deze manier straalt u uit dat u de klant met iets kunt verblijden en dat zij iets van u willen. U heeft immers een product of dienst met een specifieke meerwaarde voor de klant.

Uiterlijke Verzorging
Schoonheid verkoopt, dat zien we overal om ons heen gebeuren. Het gaat uiteindelijk altijd om de kwaliteit, maar een verzorgd uiterlijk werkt zeker mee. Iedereen is een zekere mate visueel ingesteld en zowel mannen als vrouwen zijn gevoelig voor een verkooppraatje van een verzorgde verkoper.

 

Job Sales uiterlijke verzorging

Job Sales uiterlijke verzorging

 

Garanties
Niemand wil iets kwijt raken wat hij of zij al denkt te hebben. Werk daarom met garanties. Op deze manier schept u een vertrouwensband tussen uw bedrijf en de klant en bindt u de klant aan uw bedrijf. Daarnaast worden producten met een garantie sneller verkocht, omdat de klant denkt: “Ach, mocht het kapot gaan, breng ik het terug en wordt het geregeld.”

Geef Iets Gratis Weg
Het woord gratis doet het altijd goed bij klanten. Op het moment dat een klant een product bij u koopt krijgt hij of zij er iets gratis bij. Een doeltreffend concept. Let er op dat het product iets van enige waarde heeft en dat het niet een karig cadeautje is.

Heeft u de gouden verkooptruc en wilt u deze met ons delen? Plaats dan uw reactie in onderstaand formulier.

Zo Wordt U de Verkoper van het Jaar 4.12/5 (82.35%) 51 votes
Deel met uw netwerk