Deel met uw netwerk

Hoe Wordt U een Leider?

Op de werkvloer worden managers geconfronteerd met een enorme diversiteit van lastige arbeidssituaties, gedragspatronen van werknemers, problemen op de werkvloer,… Elke manager gaat hier op zijn of haar eigen manier mee om. Er is geen goede of verkeerde manier van leidinggeven. Wel zijn er een aantal herkenbare leiderschapsstijlen die aangeven op welke wijze een manager omgaat met specifieke situaties in het bedrijf waar hij of zij werkzaam is. Bent u een manager en heeft u vragen met betrekking tot uw leiderschapsstijl? Dan kan loopbaanbegeleiding zijn.

Ontdek hier welk type leider u bent en waar u op kunt letten, zodat u in de toekomst een nog betere leider wordt.

De Dwingende Leiderschapsstijl – “Doe maar gewoon wat ik zeg.”
Een dwingende leider houdt van controle en gezag. Werkzaamheden uitbesteden is iets wat de dwingende leider niet graag doet, omdat hij of zij graag controle heeft op alles wat er in de werkomgeving gebeurt.

> Wanneer toepassen? Op het moment dat een ommekeer noodzakelijk is.
> Wanneer niet toepassen? Op het moment dat u een lange termijn relatie met uw werknemers belangrijker vindt dat een korte termijn relatie. Uw werknemers kunnen ook de neiging krijgen om tegen uw dwingende stijl in te gaan. Zij zullen eerder in opstand komen.

Let op: Uw werknemers hebben ook hun eigen gedachten over wat de beste manier is om het doel te bereiken. Betrek ze op democratische wijze bij het beslissingsproces en zorg hiermee voor een verbeterde teamgeest.

Loopbaancoaching Ucare de dwingende leider

Loopbaancoaching Ucare de dwingende leider

 

De Gezaghebbende Leiderschapsstijl – “Kom, volg mij.”
Een gezaghebbende leider is duidelijk in het sturen van een groep. Daarbij bezit dit type leider de vaardigheid om mensen vrijheid te geven waardoor zij zich kunnen ontplooien. Er is altijd ruimte voor innovatie en vernieuwende ideeën. Deze leider geeft iedereen de ruimte om gezamenlijk te werken aan een gedeelde droom. Hierdoor wordt de betrokkenheid enorm versterkt en creëert hij of zij een positieve werksfeer, waarin iedereen zich bewust is van zijn of haar aandeel in het grote geheel.

> Wanneer toepassen? Op het moment dat een nieuwe weg in wordt ingeslagen.
> Wanneer niet toepassen? Op het moment dat uw medewerkers behoefte hebben aan ontwikkeling. Zij voelen zich, mede dankzij uw gezag, beperkt in hun vrijheid om zich te ontwikkelen.

Let op: Focus u niet altijd op de groep. In een groep bevinden zich altijd wel een paar talenten en enthousiastelingen die zich verder willen ontwikkelen. Gun deze werknemers ook de ruimte om dit te realiseren.

De Relatiegerichte Leiderschapsstijl – “Uw gevoel staat bij mij op de eerste plaats.”
Een relatiegerichte leider legt de nadruk op de sfeer, saamhorigheidsgevoel van de werknemers en het moraal binnen het bedrijf. De emoties en de gevoelens van de medewerkers zijn dikwijls belangrijker dan het volbrengen van een taak. Dit type leider brengt mensen naar elkaar toe en zorgt voor een werkklimaat waarin iedereen bereid is een extra stapje te zetten voor een ander.

> Wanneer toepassen? Op het moment dat er geen hecht team is.
> Wanneer niet toepassen? Op het moment dat er een crisis gaande is. Daarnaast is het niet handig om een relatiegerichte leider te zijn als de prestaties van uw werknemer ondermaats zijn.

Let op: Laat u niet meeslepen in emotionele gebeurtenissen. U bent en blijft de leidinggevende en dient zo nu en dan een professionele afstand te bewaren.

Word de luisterende leider met jobcoaching ucare

Word de luisterende leider met jobcoaching ucare

De Democratische Leiderschapsstijl – “Hoe denkt u hierover?”
Een democratische leider is bedreven in het bewerkstelligen van een hecht team door middel van gelijkgestemdheid. Ieders inbreng wordt gewaardeerd en er wordt naar geluisterd. Alle werknemers voelen zich vrij om zijn of haar mening te uiten. Uiteindelijk is het de democratische leider die de balans opmaakt en een beslissing neemt.

> Wanneer toepassen? Op het moment dat niet iedereen zich betrokken voelt bij de organisatie.
> Wanneer niet toepassen? In tijden van complexe situaties of zelfs crisis. Op dat moment is er geen tijd om te vergaderen en zal er direct een knoop moeten worden doorgehakt.

Let op: Luister naar elke werknemer. Op het moment dat u niet geïnteresseerd bent in iemands mening, kan het zijn dat de persoon zich niet gewaardeerd voelt. U luistert naar iedereen, maar u bent degene die de uiteindelijke beslissing neemt.

De Maatgevende Leiderschapsstijl – “Kijk hoe ik het doe.”
De maatgevende leiderschapsstijl legt een enorme druk op het vlug en snel afronden van de werkzaamheden. Een moeilijke opdracht wordt zelden uit de weg gegaan en er worden constant lastige uitdagingen geaccepteerd. Presteren is in een organisatie met een maatgevende leider erg belangrijk.

> Wanneer toepassen? Op het moment dat een spannende uitdaging ligt te wachten waar een deadline bij komt kijken.
> Wanneer niet toepassen? Op het moment dat de werknemers behoefte hebben aan ontwikkeling, aansturing en coaching.

Let op: Een hoog werktempo mag de kwaliteit niet beïnvloeden. Presteren is belangrijk voor u, maar vergeet niet af en toe ook ruimte voor ontspanning vrij te maken. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een bedrijfsuitje. Dit verhoogt de onderlinge werksfeer.

De Coachende Leiderschapsstijl – “Heeft u het al op deze manier geprobeerd?”
Een coachende leider is een ondersteunende en adviserende factor binnen het bedrijf. De wijze waarop hij of zij het werk begeleidt, lijkt in zekere mate op loopbaanbegeleiding. Een coachende leider kan goed luisteren en stelt vragen waardoor u het maximale uit uw kwaliteiten haalt. Hij of zij voorziet u van advies en coacht u vervolgens richting de juiste antwoorden. Hierdoor ontstaat er een enorme motiverende werkomgeving, omdat de werknemers zien waartoe ze zelf in staat zijn.

> Wanneer toepassen? Op het moment dat u merkt dat uw personeel zich bescheiden opstelt. Met deze manier van leiderschap zorgt u ervoor dat uw werknemers zich kunnen ontplooien.
> Wanneer niet toepassen? Op het moment dat u merkt zelf niet genoeg kennis te hebben om te coachen.

Let op: Blijf continu op hoogte van de ontwikkelingen. Lees veel informatie websites als b.v. Wikipedia, bekijk vakbladen en sluit u aan bij een social media netwerk. Op deze manier weet u te allen tijde wat er speelt in uw sector.

Heeft u een uitgesproken leiderschapsstijl en bent u in staat andere managers te behoeden voor een fout? Deel dit dan met ons en plaats uw reactie in onderstaand formulier.

Hoe Wordt U een Leider? 4.60/5 (92.00%) 45 votes
Deel met uw netwerk